טיפולי שורש

מי לא נבהל מעצם המחשבה שהוא אמור לעבור בקרוב ׳טיפול שורש׳? השמועה על הכאב הכרוך בטיפול זה עושה את שלה ומשפיעה עלינו. אבל כמה מאיתנו בעצם יודעים מהו באמת טיפול שורש?

בקיצור ולעניין, טיפול שורש הוא טיפול שיניים המתבצע על מוך השן, זו העיסה שנמצאת בתוך תעלת השורש. טיפול שורש מיועד להסיר את הזיהום שנוצר בחלקה הפנימי של השן ובו בזמן הוא מסוגל גם להגן על השן מפני זיהומים נוספים עתידיים.

מהו טיפול שורש?

עובדות קצרצרות על טיפול שורש

• טיפול שורש מבוצע על מנת להציל שן רקובה או נגועה.
  • הטיפול נחשב לכואב מאוד אבל למעשה טיפול זה מיועד לסלק את הכאב.
  • ההליך המכונה בדרך כלל ׳טיפול שורש׳ נקרא בשפה המקצועית, טיפול endodontic  (טיפול בבעיות מוך השן).
  • עלות טיפול שורש משתנה ממרפאה למרפאה, אבל אופציה זו יקרה פחות מאשר עקירת שן והחלפתה בכתר או בגשר.
  • לפעמים, טיפול שורש הוא חלק מהליך כללי יותר לשיקום הפה.

מהו מוך השן?

השן עצמה מורכבת מכתר ומשורש. רוב כתר השן נמצא מעל לחניכיים, ואילו שורש השן נמצא בתוך החניכיים והוא מחבר את השן לעצם הלסת.

• מוך השן, הוא רקמה רכה המכילה עצבים, כלי דם ורקמת חיבור.
  • המוך שוכן בתוך השן ומשתרע מתוכו של כתר השן ועד לקצה השורש בתוך עצם הלסת.
  • תפקידו של המוך הוא להזין את השן ולספק לחלוחיות לחומר שמסביבה.
  • העצבים בתוך מוך השן רגישים מאוד לקור וחום.

רופאה המתמחה ברפואת שיניים כללית או endodontist,, מומחה לטיפולי שורש, יחפשו במהלך טיפול השורש את הסיבה לכאב ויטפלו בבעייה שנמצאת בליבה הרכה של השן, במוך.

כאשר המוך נפגע ולא יכול לרפא את עצמו, הוא מת. הסיבה השכיחה ביותר למות המוך היא שן סדוקה או חור עמוק בשן. שתי הבעיות הללו עלולות לאפשר לחיידקים לחדור לאזור המוך, דבר הגורם לדלקת בחלק הפנימי של השן.

בעבר, שיניים עם פגיעה במוך היו ברוב המקרים מוסרות. כיום, טיפול שורש מספק לרופאי השיניים דרך בטוחה ויעילה לשמירה על השיניים הטבעיות.

מה יקרה ללא טיפול במוך הפגוע?

• מוגלה תתחיל להתפתח בקצה השורש אשר ממוקם בתוך עצם הלסת ותיצור כיס מוגלתי שנקרא מורסה (על המורסה עצמה נרחיב בהמשך המאמר).
  • מורסה עלולה לגרום נזק לעצם שסובבת את השן.
  • אי הסרה של המוך שנפגע תגרום לכאב ולנפיחות באזור.
  • תוצרי לוואי של הזיהום עלולים לפגוע בעצם הלסת.
  • ללא טיפול, ייתכן שיהיה צורך לעקור את השן.

מה קורה במהלך טיפול השורש?

טיפול שורש כרוך בדרך כלל בביקור אחד עד שלושה, במרפאת השיניים.

במהלך הטיפול, רופאת שיניים כללי או אנדודונטיסטית תסיר את המוך המזוהם, תנקה את הזיהום שנוצר בתא המוך ובתעלת השורש של השן, ותאטום את המקום.

שן אשר טופלה בטיפול שורש תוכל להחזיק מעמד לאורך כל החיים אם תמשיכו לטפל היטב בשיניים ובחניכיים שלכם. יחד עם זאת, יש צורך להגיע באופן סדיר לבדיקות במרפאת השיניים.

כל עוד השורש שטופל בטיפול שורש מוזן על ידי הרקמות שסביבו, השן שלכם תישאר בריאה.

מהם השלבים הקשורים לטיפול שורש?

הטיפול בתעלת השורש מתבצע בשלושה שלבים, ונמשך בין מפגש אחד לשלושה, עד להשלמת הטיפול.

שלב ראשון – ניקוי תעלת השורש

ראשית, המטופל מקבל זריקה להרדמה מקומית. לאחר מכן הרופאה תנקב חור קטנטן על פני השן כדי לקבל גישה לתעלת השורש. כעת היא תוכל להסיר את רקמת המוך הפגועה והמתה.

שלב שני – מילוי תעלת השורש

בשלב השני רופאת השיניים תנקה ותחטא את השטח החלול באמצעות מכשירים המיועדים לכך. לאחר מכן היא תמלא את השן בחומר דמוי גומי, ותשתמש בדבק מיוחד כדי לאטום לחלוטין את תעלת השורש.

לאחר הטיפול בתעלת השורש, השן מתה. המטופל לא ירגיש עוד שום כאבים בשן בגלל שרקמת העצבים הוסרה מתעלת השורש וכך גם הזיהום.

שלב שלישי – הוספת כתר או מילוי

לאחר טיפול השורש השן תהפוך לשבירה יותר מכפי שהייתה לפני הטיפול. שן ללא מוך חייבת לקבל את התזונה שלה מהרצועה המחברת בין השן לבין העצם. אספקה זו של תזונה עשויה להספיק, אבל עם הזמן, השן תהפוך לפריכה יותר, כך שעדיף להוסיף לה כתר או מילוי שיוכלו להגן עליה.

עד להשלמת הכתר או המילוי, המטופל אמור להימנע מללעוס או לנשוך באזור השן המטופלת. ברגע שהכתר או המילוי יושמו, המטופל יוכל להשתמש בשן כרגיל.

סיבוכים אפשריים בטיפול שורש

כמו בכל הליך רפואי, סיבוכים עלולים להתרחש.

לפעמים רופאת השיניים מוצאת רק שלוש תעלות שורש בשן אחת, שבה אמורים להימצא 4 תעלות. אם תעלת שורש אחת לא תטופל, הזיהום עלול להימשך ולהתפשט לעבר העצם.

רופאת השיניים אמורה לוודא שחומר המילוי מגיע עד לעומק תעלת השורש, וממלא אותה כראוי. אם תעלת השורש לא תהיה אטומה לחלוטין, הזיהום עלול לחזור.

במשך ההליך, שורש השן עלול להתפצח, ואחד המכשירים עלול להישבר בתוך תעלת השורש או לנקב את התעלה – נסיבות שכאלה יקשו על מילוי יעיל של השן.

במקרה שמתרחשים סיבוכים, רופאת השיניים יכולה לנסות לתקן את הבעיה ולהשלים את טיפול השורש באופן משביע רצון.

על מנת למנוע סיבוכים, המטופלים אמורים לעקוב בקפדנות אחר הוראות רופאת השיניים. הדבר חיוני ביותר להשלמת השיקום הקבוע (כגון, הנחת כתר), ברגע שטיפול השורש הגיע לסיומו.

טיפול שורש מצריך בדרך כלל טיפול אחד, אבל אם מדובר בתעלת שורש מעוקלת, מרובת-תעלות, או תעלה שהתהוו בה זיהומים משמעותיים, ייתכן והטיפול יצריך מפגש אחד נוסף או שניים במרפאת השיניים.

עד כמה טיפול שורש כואב?

אחד החששות הגדולים לגבי טיפול שורש נובע מהפחד שהטיפול יכאב. אבל כאמור, טיפול המבוצע על ידי רופא מיומן אמור לעבור יחסית ללא כאבים.

הכואב המורגש נובע מהזיהום עצמו ולא מהטיפול. למעשה, הטיפול אינו גורם לכואב, אלא עוזר להקל על הכאבים.

לאחר הטיפול, רגישות באזור היא נורמלית וזמנית. תרופות לשיכוך כאבים מעל הדלפק, יספיקו כדי להקל על רגישות זו. במידת הצורך אפשר גם לקחת תרופת מרשם כמו קודאין.

רופא השיניים רשאי לרשום אנטיביוטיקה לטיפול או למניעת התפשטות של הדלקת.

מהי מורסה בשן?

מורסה היא כיס מוגלה שנוצר סביב שורש של שן נגועה. כל אחד יכול להיפגע ממורסה בשן, החל מילדים צעירים וכלה בבני הגיל השלישי.

אם אתם סובלים ממורסה בשן, המצב לא ישתפר מעצמו. אתם צריכים להגיע לטיפול במרפאת השיניים שם תקבלו עזרה מרופאת השיניים או מהאנדודונטית אשר תטפל בכם ותסייע לכם לשמור על השן הפגועה. ללא טיפול עלול הזיהום להתפשט לעבר הלסת, הצוואר, הראש וחלקי גוף אחרים.

מה גורם למורסה בשן?

השן שלכם קשה מבחוץ אבל רכה מבפנים ומלאה במוך רך המורכב, כאמור, מעצבים, רקמת חיבור וכלי דם שלפעמים נגועים. מצב זה יכול לנבוע מכמה גורמים:

• חור עמוק או עששת בשן.
  • מחלת חניכיים.
  • שן סדוקה.

אם לא מטפלים בזיהום שנוצר בתוך השן, הזיהום עלול להרוג את המוך ולהוביל להתפתחות של מורסה. קיימים שני סוגים נפוצים של מורסות:

• מורסה טפילית שנוצרת בקצה שורש השן.
  • מורסה פריודונטלית (באזור החניכיים) המשפיעה על עצם השן.

מטופל עלול להיפגע מיותר מאשר מורסה אחת. או שמורסה אחת עלולה לעבור דרך העצם ולהופיע בכמה נקודות נוספות. אבל כל אחת מהן קשורה לשן אחת בלבד.

כיצד מאבחנים מורסה בשן?

אם יש לכם מורסה בשן ייתכן שתבחינו בתסמינים הבאים:

• כאב
  • נפיחות
  • חניכיים אדמדמות
  • טעם רע
  • כאב בעת הלעיסה
  • כאב בלסת
  • חום
  • בלוטות לימפה נפוחות
  • בעיות נשימה או בליעה.

לפעמים, התהוות של מורסה עלולה לגרום להופעה של פצעון על החניכיים. אם תלחצו על הפצעון ותראו נוזלים שניגרים  ממנו החוצה, כנראה שיש לכם מורסה בשן. הנוזל שיצא מהמורסה הוא המוגלה.

איך מטפלים במורסה בשן?

הכאב והנפיחות הם בין הסימנים הנפוצים להיווצרות של מורסה, אבל לפעמים ייתכן שלא יופיע שום סימפטום. במקרה זה המשמעות היא שכיס המורסה מצא לעצמו דרך להתנקז החוצה.

אם אתם לא סובלים או לא מזהים תסמינים כלשהם, רופאת השיניים תוכל לזהות אם התפתחה בשן שלכם מורסה על ידי שימוש בצילומי רנטגן במהלך בדיקה שגרתית. הרופאה קרוב לוודאי גם תקיש על השן כדי להקשיב לצליל שהיא מפיקה ולבחון אם היא כואבת.

אם הרופאה לא מצליחה לאבחן את המורסה בכוחות עצמה, היא בוודאי תשלח אתכם לאנדודונטית שתוכל לדעת בוודאות אם התפתחה אצלכם מורסה בשן ובמקרה שכן, היא תטפל בה.

האם ניתן לסלק מורסה מהשן?

המטרה לסילוק מורסה מהשן היא למעשה להיפטר מזיהום. כדי לעשות זאת, רופאת השיניים עשויה לנסות את אחת האופציות הבאות:

• אנטיביוטיקה – אם הזיהום התפשט מעבר לאתר המורסה אל הלסת ומשם אל הגוף, כנראה שתקבלו אנטיביוטיקה. עם זאת, האנטיביוטיקה עצמה לא מרפאה את המורסה.
  • טיפול שורש – זו הדרך הנפוצה ביותר לטיפול במורסה והטובה ביותר לשמירה על השן מפני עקירה.
  • ניתוח – ייתכן שיהיה צורך בניתוח על מנת לנקז את המוגלה מתוך החניכיים.

שימו לב:

• רופאת השיניים תעשה ככל שהרפואה מאפשרת כדי לשמור על השן הטבעית, כי זו הברירה העדיפה. אבל במקרה שבו רופאת השיניים לא יכולה בשום אופן להציל את השן, היא תאלץ לעקור אותה. במקרה זה האפשרות הטובה הבאה היא שתל דנטלי.
  • אם המורסה בקעה, הכאב אמנם יוקל אך עדיין תצטרכו לקבל טיפול אצל רופאת השיניים.

אמצעי מניעה הקשורים להתנהגות המטופל

הדרך הפשוטה ביותר למנוע מורסות וטיפולי שורש היא לשמור על בריאות השיניים והחניכיים:

• הקפידו על בדיקות שיניים אצל רופאת השיניים וניקוי שיניים אצל השיננית, באופן קבוע.
  • צחצחו שיניים פעמיים ביום במשך שתי דקות עם משפחת שיניים פלואוריד.
  • נקו את השיניים עם חוט דנטלי מדי יום, בעיקר את האזורים שקשה להגיע אליהם: בין השיניים לחניכיים.
  • במקרה של שן רופפת או סדוקה, קבעו תור מיידית במרפאת השיניים.
  • נסו להימנע ממאכלים מתוקים ומשקאות ממותקים ומוגזים. ממתקים וסודה מובילים לחורים בשיניים אשר עלולים לגרום להופעת מורסה.
  • הימנעו מחטיפים בין הארוחות.
  • הימנעו מעישון.
  • הקפידו על שתיית מים בכמות מספקת.
  • קבעו תור למרפאת השיניים לבדיקות קבועות הנדרשות כדי לשמור על חניכיים בריאות ושיניים ללא חורים.

שיניים טובות וחניכיים מטופלות, הן חלק חשוב בשמירה על הבריאות הכללית. בריאות אוראלית ירודה קשורה באופן משמעותי למחלות כרוניות קשות ועלולה בסופו של דבר לפגוע גם בגוף וגם בנפש.

למרבה המזל, שמירה על השיניים והחניכיים לא גוזלת זמן רב ולא כרוכה ברכישת אביזרים יקרים להקפדה על היגיינת פה נאותה.

קבעו תור עוד היום למרפאת שיניים המתמחה ברפואת שיניים כללית והיבדקו בהקדם.

לייעוץ, שאלות ומידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך..